Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 1999

Plamenná mlhovina infračerveně

Uznání: 2MASS Collaboration, U. Mass., IPAC

Co zažehlo Plamennou mlhovinu? Tisíc pět set světelných let daleko v souhvězdí Orion leží se díky své záři a tmavým prachovým pásům jeví jako plápolající oheň. Ovšem oheň rychle spotřebovávající kyslík není to, co způsobuje zář plamene. Místo toho jasná hvězda Alnitak, nejvýchodnější hvězda v pásu Oriona viditelná vpravo od mlhoviny, ozařuje vysokoenergetickým světlem plamen kde vyráží elektrony z velkého tamního mračna vodíkového plynu. Většinu záře způsobuje rekombinace elektronů a ionizovaného vodíku. Snímek Plamenné mlhoviny (NGC 2024) nahoře ve falešných barvách byl ve skutečnosti pořízen v infračerveném světle, kde se stávají viditelnými mladé hvězkupy. Plamenná mlhovina je součástí komplexu molekulárních mračen Oriona, oblasti vznikání hvězd, která zahrnuje i slavnou mlhovinu Koňská hlava.

Štítky: Prach, Mlhovina

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA