Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 1999

Plamenná mlhovina infračerveně

Uznání: 2MASS Collaboration, U. Mass., IPAC

Co zažehlo Plamennou mlhovinu? Tisíc pět set světelných let daleko v souhvězdí Orion leží se díky své záři a tmavým prachovým pásům jeví jako plápolající oheň. Ovšem oheň rychle spotřebovávající kyslík není to, co způsobuje zář plamene. Místo toho jasná hvězda Alnitak, nejvýchodnější hvězda v pásu Oriona viditelná vpravo od mlhoviny, ozařuje vysokoenergetickým světlem plamen kde vyráží elektrony z velkého tamního mračna vodíkového plynu. Většinu záře způsobuje rekombinace elektronů a ionizovaného vodíku. Snímek Plamenné mlhoviny (NGC 2024) nahoře ve falešných barvách byl ve skutečnosti pořízen v infračerveném světle, kde se stávají viditelnými mladé hvězkupy. Plamenná mlhovina je součástí komplexu molekulárních mračen Oriona, oblasti vznikání hvězd, která zahrnuje i slavnou mlhovinu Koňská hlava.

Štítky: Prach, Mlhovina