Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. květen 1999

Mlhovina Koňská hlava

Uznání: Nigel Sharp (NOAO), NSF; Copyright: AURA

Jedna z mlhovin s nejpřiléhavějším názvem na obloze - Koňská hlava v Orionu je částí velkého tmavého molekulárního mračna. Též je známá pod názvem Barnard 33 a její neobvyklý tvar byl poprvé objeven na fotografické desce v pozdních letech devatenáctého století. Červená zář pochází od plynného vodíku převážně za mlhovinou ionizovanou blízkou jasnou hvězdou Sigma Orionis. Temnota Koňské hlavy je způsobena většinou hustým prachem, ačkoliv spodní část krku Koňské hlavy vrhá stín vlevo. Proudy plynu, které opouští mlhovinu odchyluje silné magnetické pole. Jasné skvrny v základně mlhoviny Koňská hlava jsou mladé hvězdy právě v procesu vzniku. Světlu z Koňské hlavy trvá asi 1500 let než k nám doletí. Snímek nahoře pořídil 0.9-metrový dalekohled na observatoři Kitt Peak National Observatory.

Štítky: Orion, Molekulární mračno, Prach