Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. květen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. květen 1999

Mlhovina Koňská hlava

Uznání: Nigel Sharp (NOAO), NSF; Copyright: AURA

Jedna z mlhovin s nejpřiléhavějším názvem na obloze - Koňská hlava v Orionu je částí velkého tmavého molekulárního mračna. Též je známá pod názvem Barnard 33 a její neobvyklý tvar byl poprvé objeven na fotografické desce v pozdních letech devatenáctého století. Červená zář pochází od plynného vodíku převážně za mlhovinou ionizovanou blízkou jasnou hvězdou Sigma Orionis. Temnota Koňské hlavy je způsobena většinou hustým prachem, ačkoliv spodní část krku Koňské hlavy vrhá stín vlevo. Proudy plynu, které opouští mlhovinu odchyluje silné magnetické pole. Jasné skvrny v základně mlhoviny Koňská hlava jsou mladé hvězdy právě v procesu vzniku. Světlu z Koňské hlavy trvá asi 1500 let než k nám doletí. Snímek nahoře pořídil 0.9-metrový dalekohled na observatoři Kitt Peak National Observatory.

Štítky: Orion, Molekulární mračno, Prach

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.