Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. únor 2002

Velká mlhovina v Orionu

Uznání a copyright: Robert Gendler

Jen málo astronomických podívaných vzbuzuje představivost tak, jako blízká hvězdná kolébka známá jako Mlhovina v Orionu. Zářící plyn v mlhovině obklopují horké mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna vzdáleného pouhých 1500 světelných let. Velkou mlhovinu v Orionu lze nalézt neozbrojeným okem hned vlevo dole pod snadno identifikovatelným pásem tří hvězd v populárním souhvězdí Oriona. Snímek nahoře byl kontrastně vyvážen tak, aby náležitě okázalým způsobem zobrazil podrobnosti. Zároveň jsou vidět i jasné hvězdy Trapezu v srdci Oriona, pásy špinavého tmavého prachu, který prochází středem, všudypřítomný červeně zářící vodík, a modře tónovaný prach, který odráží světlo nově zrozených hvězd. Celý komplex mračen Mlhoviny v Orionu, který zahrnuje i Koňskou hlavu, se bude během příštích 100000 let pomalu rozplývat.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, M43