Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. únor 2001

Mlhovina Hlava čarodějnice

Uznání: Gary Stevens

Double, double toil and trouble; Fire burn, and cauldron bubble - možná by měl jít Macbeth na radu k mlhovině Hlava čarodějnice. Tato sugestivně vytvarovaná reflekční mlhovina je spojená s jasnou hvězdou Rigel v souhvězdí Oriona. Mlhovina Hlava čarodějnice, též známá pod formálnějším označením IC 2118 především září světlem odraženým od Rigela, jenž se nachází mimo nad pravým horním rohem na snímku nahoře. Světlo odráží jemný prach v mlhovině. Modrá barva je způsobena nejenom modrou barvou Rigela, ale také tím že prachová zrna odráží modré světlo efektivněji než červené. Stejný fyzikální proces způsobuje že se pozemská denní obloha jeví modrou díky rozptylujícím molekulám dusíku a kyslíku v zemské atmosféře. Mlhovina leží ve vzdálenosti asi 1000 světelných let.

Štítky: Reflekční mlhovina, IC 2118, Witch Head