Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. srpen 2000

Hnědí trpaslíci v Trapézu Oriona

Uznání: G. Schneider (UofA), K. L. Luhman (CfA), et al., NICMOS IDT, NASA
WFPC2 data: C. O'Dell and S. Wong (Rice)

Jasné hvězdy nahoře jsou známé jako srdce Trapézu, otevřené hvězdokupy ve středu mlhoviny v Orionu. Spousta slabých objektů není dost dobře známa a upoutala pozornost teprve na nedávných snímcích v infračerveném světle. Předpokládá se, že těmito slabými objekty jsou hnědí trpaslíci a volné planety. Hnědí trpaslíci jsou hvězdy příliš malé na to, aby vytvářely ve svých jádrech energii slučováním vodíku (hydrogen) na helium. Přestože bylo v Orionu nalezeno mnohem více hnědých trpaslíků než horkých hvězd, jejich nízká hmotnost je činí neadekvátními k tomu, aby tvořily většinu temné hmoty očekávané v galaxiích a ve Vesmíru. Mozaika ve falešných barvách nahoře kombinuje snímky Trapézu z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope v infračerveném a viditelném světle. Na infračervených snímcích jsou vidět slabí hnědí trpaslíci o hmotnostech až pouhé jedno procento hmotnosti Slunce. Lze též vidět komplex pásů horkého plynu (jeví se modře) a chladnějšího jemného prachu, který blokuje záři a odrazy okolního světla hvězd.

Štítky: Orion, Trapéz, Hnědí trpaslíci