Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. srpen 2000

Deep Space 1 na plný tah

Uznání: Deep Space 1 Project, JPL, NASA

Na plný tah vytváří novátorský iontový motor kosmické sondy Deep Space 1 asi 1/50 libry tahu, to je síla tak velká, že by nadzvedla na planetě Zemi kus papíru. Iontové pohonné systémy napájené slunečními bateriemy mohou ale běžet neustále. Pro dlouhodobé kosmické lety jsou konečným vítězem nad silnějšími, ale při krátkém chodu méně efektivními chemickými raketami. Sonda Deep Space 1 umístěná v montážní hale je vidět zde, se složenými slunečními panely, jež odpočívají nad kruhovitým iontovým pohonným modulem. Technologický demonstrátor vybavený experimentálním autonomním softwarem již prokázal úspěšnost průletem kolem asteroidu 9969 Braille v červenci 1999, ale o rok později v listopadu byla sonda skoro ztracena vzhledem k selhání širokoúhlé hvězdné sledovací kamery. Dobrodružství Deep Space 1 může ale nyní pokračovat. Inženýři dokázali přeprogramovat navigační systém s využitím jiné palubní kamery a 28.června 2000 byl iontový pohon znovu zažehnut. Deep Space 1 je zase znovu řízena hvězdami a nyní směřuje k setkání v září 2001 s periodickou kometou Borrelly.

Štítky: Kosmická loď, Iontový pohon