Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. září 2000

Slunci blízká kometa SOHO

Uznání: SOHO - LASCO Consortium, ESA, NASA

Kosmická sluneční heliosférická observatoř SOHO (SOlar and Heliospheric Observatory) se stala s velkou převahou šampionem mezi přístroji pro objevování komet, jí objevený počet nedávno dosáhl čísla 200. Jak se dá od sluneční observatoře očekávat, většina komet objevených pomocí SOHO jsou blízké slunci, a noří se do výšky zhruba 50 tisíc kilometrů sluneční fotosféry. Při působení intenzivního žáru a gravitačních sil je nepravděpodobné, že by tyto primitivní kusy ledu a prachu přežily. Německý astronom Heinrich Kreutz v 19-tém století poprvé odvodil, že všechny slunci blízké komety pocházejí z jedné velké mateřské komety, která se rozpadla při průchodu perihelem asi před 2000 lety. Její kusy se postupem času dále dělily a vytvořily rodinu malých komet, jež jak se zdá putují po stejné dráze. Tyto záběry z koronografu na SOHO byly pořízeny v rozpětí dvou hodin 29.února tohoto roku. Ukazují slunci blízkou kometu (kometa SOHO číslo 111) s dlouhým jasným ohonem směřujícím k ohnivému setkání. Slunce samotné se skrývá za zákrytovým kotoučem koronografu vpravo nahoře.

Štítky: Kometa, Lízač Slunce, SOHO