Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. srpen 2000

Fragmenty komety LINEAR

Uznání: H. Weaver (JHU) et al., European Southern Observatory

Jak se vůbec říká svazku kometárních fragmentů ... flotila, hejno, stádo, roj? Otázka je v každém případě namístě u komety LINEAR (C/1992 S4 LINEAR) jejíž jádro se zjevně rozpadlo koncem minulého měsíce při její první cestě vnitřní sluneční soustavou. Tento počítačem zpracovaný složený snímek ukazuje slabé hvězdy jako stopy a zbytky jádra komety LINEAR jako flotilu "mini-komet" zahalených do mračna plynu a prachu. Pořídili jej astronomové Evropské jižní observatoře ESO dalekohledem Antu zhruba den poté, co byl kosmický dalekohled Hubble Space Telescope (HST) schopen zobrazit skupinu kondenzací. Srovnání snímků z HST a následně z Antu ukazuje, že se roj kometárních trosek během 24 hodin výrazně změnil a tak demonstroval velice dynamické chování pozůstatků komety LINEAR. Astronomové mají v úmyslu sledovat, jak budou fragmenty komety LINEAR pokračovat v uvolňování prachu a plynu a jak budou mizet z dohledu. Výsledným dědictvím komety LINEAR může být lepší náhled na stavbu naší sluneční soustavy z prvotní látky. Jestliže snímky komety LINEAR vyprovokovaly vaši zvědavost na fragmenty komet, tak proč se tento víkend nepodívat na meteorický roj Perseid?

Štítky: Kometa, Jádro, Kometa C/1999 S4 LINEAR