Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2000

Meteor - Perseida

Uznání a copyright: S. Kohle & B. Koch (Astron. I., U. Bonn)

Tento víkend dosáhne maxima každoroční meteorický roj Perseid. Zrnka kosmického písku a štěrku odštěpená z komety Swift-Tuttle zazáří oblohou, jak se odpařují během vstupu do zemské atmosféry. Perseidy jsou důsledkem každoročního křižování dráhy komety Swift-Tuttle Zemí. Perseidy jsou typicky nejaktivnějším meteorickým rojem roku. Na jasné tmavé obloze může pozorovatel poblíž maxima uvidět meteor za jednu minutu, ale tento rok bude přezařovat jasný Měsíc až do svého západu v časných ranních hodinách. Na snímku nahoře je Perseida z roku 1993. Barvy odpovídají, ale jsou digitálně zvýrazněné. Jak meteor prolétal noční oblohou, tak různé excitované atomy emitovaly různé barvy světla. Původ zelenavého nádechu vpravo je nyní neznámý, nicméně může pocházet z kyslíku v zemské atmosféře. Perseidy lze nejlépe sledovat v pohodlné poloze, daleko od světel před ranním úsvitem.

Štítky: Meteor, Meteorický roj Perseid