Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. srpen 2000

Kometa LINEAR se rozpadá

Uznání: H. Weaver (JHU) et al., WFPC2, HST, NASA

Co se přihodilo jádru komety LINEAR? Nejjasnější kometa v tomto roce se neočekávaně rozpadla na mnoho malých kousků. Rozpad nastal kolem 25.července a zaznamenalo jej mnoho astronomů z celého světa, zvláštní pozornost zaslouží pionýrská práce Marka Kidgera (IAC). Od té doby astronomové pátrali po nějakých pozůstatcích jádra a sledovali, jak rychle se pozůstatky zeslabují. Právě před třemi dny se kosmický dalekohled Hubble Space Telescope namířil do dané oblasti, vyfotografoval ji a zachytil některé rozpadající se fragmenty, z nichž se skládalo jádro komety LINEAR. Snímek nahoře pokrývá jen malou špičku širokého difuzního řetězce pomalu se rozptylujícího se plynu, prachu, ledové tříště a štěrku. Největší kousky pozůstávající po těžce rozloženém jádře mají méně jak 30m napříč. Tento řetěz trosek nebude křižovat Zemi a a tak nezpůsobí žádný meteorický roj. Příslušní astronomové nyní teoretizují, proč se jádro komety LINEAR rozpadlo na tak malé kusy.

Štítky: Kometa LINEAR