Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2002

3D Mars: Severní Terra Meridiani

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Na tomto nádherném trojrozměrném stereoskopickém pohledu z oběžné dráhy se nad oblastí Terra Meridiani na Marsu vypínají kopce se strmým úbočím a plochými vrcholy. Struktury připomínají "mesas" (stolové hory) a "buttes" (zbytky stolových hor), které se nacházejí na jihozápadě Severoamerického kontinentu na planetě Zemi a lze je nejlépe vidět s červeno/modrými brýlemi (červená je pro levé oko). Stejně jako jejich pozemské protějšky, tak i tyto navrstvené marťanské výchozy geologických vrstev zřejmě vznikaly z trvdých sedimentárních hornin obklopeným měkčím materiálem, který zerodoval pryč. Možnost, že formace jsou uložené povrchovou vodou, činí z oblasti Terra Meridiani lákavý cíl pro budoucí výzkumy přistávacími sondami Marsu. Mezi alternativní vysvětlení patří větry ukládaný materiál nebo akumulace vulkanického prachu. Nahoře vyobrazená oblast má napříč asi tak 3 kilometry, to je možná tak na půlhodinku pěší chůze po rovině. Poznámka pro pozemské horolezce: vy i vaše vybavení by v nízké marťanské povrchové gravitaci vážilo jen zhruba třetinu.

Štítky: Mars, Voda, Stereo, Terra meridiani, Anaglyph