Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. srpen 2002

Starodávné sopky na Marsu

Uznání: Malin Space Science Systems, MOC, MGS, JPL, NASA

Nalezení starodávných marťanských mikrobiálních fosílií v meteoritech a v útvarech vázaných na tekutou vodu na povrchu Marsu je nyní kontraverzním tématem. Ale jedna věc je dávno potvrzená pozorováním Rudé planety z kosmu, a to přítomnost sopek, a na Marsu jsou jedny z největších sopek ve Sluneční soustavě. Tento obrázek v syntetických barvách pořízený sondou Mars Global Surveyor v březnu nám ukazuje dvě z nich, Ceraunius Tholus (zcela vlevo) and Uranius Tholus. Obě se nachází severně od oblasti Tharsis plné velkých marťanských sopek, ale tyto jsou ve skutečnosti poměrně malými sopkami. Ceraunius Tholus má pouze velikost Velkého ostrova na Havaji na planetě Zemi. Impaktní krátery, které překrývají vulkanický marťanský terén ukazují, že vulkány samotné jsou starodávné a vyhaslé. Scéna je zleva osvětlena slunečním světlem, sever je vpravo. Níže vlevo na úbočí Ceraunius Tholus, jehož vrcholový kráter má napříč asi 25 kilometrů, leží světlá oblast prachu uloženého při nedávných globálních prachových bouřích.

Štítky: Mars, Sopka, Ceraunius tholus, Uranius tholus