Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2001

Zahalený Mars

Uznání: J. Bell (Cornell), M. Wolff (Space Science Inst.), Hubble Heritage Team (STScI / AURA), NASA

Nyní je Marsčtyři měsíce zahalen velkou prachovou bouří, největší jaká řádila Rudou planetou za celá desetiletí. Výsledkem jsou tyto dva hlídkové snímky bouře dalekohledem Hubble Space Telescope z pozdního června a časného září, jenž nabízí dramaticky kontrastní pohledy na marťanský povrch. Vlevo lze spatřit počátek menšího "semínka" bouře poblíž Hellas basin (dolní pravý okraj Marsu) a severní polární čepičky. Podobný pohled na povrch vpravo pořízený o dva měsíce později ukazuje plně rozvinutý rozsah zakrývající globální prachové bouře. Zprávy hlásí, že bouře ustupuje, ale celoplanetární jevy jako oteplení horní atmosféry Marsu a ochlazení povrchu jsou nadále denně sledovány přístroji na palubě sondy Mars Global Surveyor. Současné podmínky v marťanské atmosféře jsou také důležité pro aerobrzdění sondy Mars Odyssey, jenž má přiletět k Rudé planetě příští týden.

Štítky: Mars, Prach, Bouře