Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červen 2001

Topografie Marsu

Uznání a copyright: MOLA Science Team, MGS, NASA

Mars má své doliny a výšiny. Na této interaktivní topografické mapě povrchu Marsu jsou vidět obří vulkány, hluboká údolí, impaktní krátery a terén považovaný za neobvyklý ba dokonce záhadný. Zvlášť pozoruhodné jsou sopky v oblasti Tharsis viditelné vlevo v červené a bílé (falešné barvy), jenž jsou vyšší jak kterákoliv hora na Zemi. Nalevo od středu je "Údolí Marinerů" Valles Marineris, kaňon mnohem delší a hlubší než pozemský Grand Canyon. Vpravo je v modré Hellas Planitia, proláklina široká přes 2000 kilometrů, jenž byla asi vytvořena dopadem asteroidu. Mars má na severu hodně hladkých nížin a hodně kopcovitých vrchovin na jihu. Tato mapa byla vytvořena výškoměrem MOLA (Mars Orbital Laser Altimeter) na palubě automatické sondy Mars Global Surveyor, jenž nyní obíhá Mars. MOLA měří výšky na Marsu přesným určením doby, která zabere nízkovýkonnému laserovému svazku k odrazu od povrchu. Kliknutím kamkoliv na mapu nahoře dosáhnete zvěšené mapy.

Štítky: Mars, Topografie, Povrch