Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. prosinec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. prosinec 1999

Jižní Mars

Uznání: MOLA Science Team, NASA

Tato fotografická mapa jižní polokoule Marsu vznikla s použitím dat z laserového výškoměru MOLA ( Mars Orbiter Laser Altimeter). Přístroj MOLA letící na sondě Mars Global Surveyor, zachytil laserový paprsek odražený od povrchu Marsu více jak 200,000,000 krát a tak vytvořil bohatsví podrobných výškových měření. Měření z MOLA bylo barevně zakódováno, takže například bílé oblasti vlevo jsou nejvyšší vyvýšeniny v jižní oblasti Tharsis a nikoliv zasněžené vrcholky. Tyto oblasti jsou více jak 6 kilometrů nad hypotetickou marťanskou "hladinou moře". Podobně temně modrá a purpurová nejsou vodní oceány ale odpovídají nejnižším úrovním (více jak 4 kilometry pod "hladinou moře"), jak je vidět v obřím impaktním bazénu Hellas vpravo. Ve skutečnosti se voda v kapalném stavu na povrchu Marsu v současnosti nenachází, ale mohla tam být v minulosti. Sonda NASA Mars Polar Lander plánuje prozkoumat úlohu vody v klimatické historii rudé planety. Přistávací část - lander je cílen na přistání v podlouhlé, tenké elipse vyznačené právě pod marťanským jižním pólem dnes ve 20:00 UTC.

Štítky: Mars, Jižní pól, Mola, Mars polar lander