Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 1999

Bolid - Leonida 1999

Uznání a copyright: Arne Danielsen

Většina meteoroidů Leonid, kousků zbytků komety která vytváří každoroční meteorickou spršku Leonid, měří v průměru od sotva milimetru do centimetru. I tak tato kosmická zrnka písku dokáží vytvořit docela spektakulární podívanou. Jak může něco tak malého vytvořit tak moc světla? Odpovědí je jejich astronomická rychlost, kterou tyto částice vstupují do zemské atmosféry, zhruba 71 kilometrů za sekundu. Při vysokorychlostní kolizi s molekulami vzduchu se odtrhují elektrony od atomů jak se rozprašuje materiál meteoroidu. A když se elektrony rekombinují s atomy, vzniká světlo. Tento dramatický příklad brilantního meteoru z Leonid 1999 byl vyfotografován kamerou vedenou za hvězdami na částečně mlhavé obloze 18.listopadu nedaleko Dagali v Norsku. Dvě jasné červenooranžové hvězdy jsou důvěrně známí obři Betelgeuse (vlevo) a Aldebaran.

Štítky: Meteorický roj, Meteoroid, Leonida