Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. listopad 1999

Mateřská kometa Leonid

Uznání: T. Puckett (Puckett Observatory)

Stopami hvězd je pokryta tato kompozitní expozice komety Tempel-Tuttle pořízená T. Puckettem 26.ledna 1998. Pak prolétla vnitřní sluneční soustavou na své 33-leté dráze kolem Slunce, neočekávaně se zjasnila, ovšem stále byly nutné triedry nebo malé dalekohledy k jejímu pozorování. Tempel-Tuttle se též nazývá "Kometa Leonid" neboť každoroční meteorický roj Leonid vzniká, když Země kříží rovinu oběžné dráhy komety a střetává se s kometárním prachem. I když není zdaleka soupeřem nádherným kometám viditelným pouhým okem jako je Hyakutake nebo Hale-Bopp, Tempel-Tuttle stále něco předvádí. Až se Země ponoří do ohonu trosek komety Tempel-Tuttle v letošním listopadu hodně pozorovatelů oblohy bude vyhlížet velice aktivní meteorický déšť, který snad přeroste v meteorickou vichřici!

Štítky: Kometa, Meteorický roj Leonid

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.