Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. listopad 1999

Mateřská kometa Leonid

Uznání: T. Puckett (Puckett Observatory)

Stopami hvězd je pokryta tato kompozitní expozice komety Tempel-Tuttle pořízená T. Puckettem 26.ledna 1998. Pak prolétla vnitřní sluneční soustavou na své 33-leté dráze kolem Slunce, neočekávaně se zjasnila, ovšem stále byly nutné triedry nebo malé dalekohledy k jejímu pozorování. Tempel-Tuttle se též nazývá "Kometa Leonid" neboť každoroční meteorický roj Leonid vzniká, když Země kříží rovinu oběžné dráhy komety a střetává se s kometárním prachem. I když není zdaleka soupeřem nádherným kometám viditelným pouhým okem jako je Hyakutake nebo Hale-Bopp, Tempel-Tuttle stále něco předvádí. Až se Země ponoří do ohonu trosek komety Tempel-Tuttle v letošním listopadu hodně pozorovatelů oblohy bude vyhlížet velice aktivní meteorický déšť, který snad přeroste v meteorickou vichřici!

Štítky: Kometa, Meteorický roj Leonid

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.