Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. říjen 2003

NGC 6888: rentgenové záření ve větru

Uznání: Y.-H. Chu & R. Gruendl (Univ. Illinois) et al.
X-ray; CXO / NASA, Optical; SDSU / MLO

NGC 6888, též známá jako mlhovina Srpek, je kosmická bublina mezihvězdného plynu velká 25 světelných let. Vytvořily ji větry z jasné, masivní hvězdy, která je vidět u středu tohoto kompozitního obrázku, rázem stlačená plynová vlákna zářící v optických vlnových délkách reprezentují zelené a žluté odstíny. Rentgenový obraz části mlhoviny z observatoře Chandra je překrytý modrou barvou. Obvykle není vidět, když takové izolované bubliny hvězdného větru vytvářejí energetické rentgenové záření, které je potřeba pro zahřívání plynu na milióny stupňů Celsia. Zdá se, že NGC 6888 toho dosáhla tehdy, když se do pomalu se pohybujícího větru z centrální hvězdy ve stavu rudého veleobra navezly a překryly rychlejší větry poháněné intenzivním zářením z odkrytých vnitřních vrstev hvězdy. Na konci svého hvězdného života, spaluje centrální hvězda v NGC 6888 palivo abnormální rychlostí, nakonec přejde do výbuchu a asi za 100 000 let vytvoří supernovu. NGC 6888 je v blízkosti pouhých 5000 světelných let v souhvězdí Labutě (Cygnus).

Štítky: Supernova, Hvězdný vítr, Rentgenový, Mlhovina Srpek, Massive star