Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. leden 2005

Kov na pláních Marsu

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, NASA

Co to rover Opportunity na Marsu našel? Při projíždění rozlehlé prázdné pláně v Meridiani Planum našel jeden z pozemských, už jednoletých pojízdných robotů překvapení při návštěvě místa se svým vlastním kovovým tepelným štítem, který odhodil při svém sestupu v minulém roce. To překvapení je kámen viditelný vlevo dole, který se skládá většinou z těžkých kovů, z železa a niklu. Velký kuželovitý útvar za ním a boční kus napravo, jsou části odhozeného tepelného štítu Opportunity. Jsou též vidět menší trosky štítu. Vědci nepředpokládají, že by kovový kámen "Heat Shied Rock" o velikosti míče na košíkovou pocházel z Marsu, spíše jde o starodávný metalický meteorit. Nalezení meteoritu na rozlehlé prázdné prašné pláni na Marsu lze s nadsázkou považovat za něco podobného, jako nalezení pozemského meteoritu na rozsáhlých ledových pláních Antarktidy. Nález vyvolal spekulace o celkové hojnosti kamenů spadlých z vnějšího vesmíru na Mars.

Štítky: Mars, Meteorit, Heat shield