Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. srpen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. srpen 2005

Padající Perseidy

Uznání a copyright: Fred Bruenjes

Minulý srpen na planetu Zemi na tmavé obloze z každoročního roje zase padaly Perseidy. Astronom Fred Bruenjes, mezitím co si v noci z 11. na 12. srpna vychutnával očekávané kosmického počasí, tak v rozmezí asi 6 hodin širokoúhlým objektivem pořídil sérii mnoha 30 sekundových expozic. Tento pohled na letní Perseidy vytvořil kombinací těch snímků, které zachytily záblesky meteorů. Ačkoliv kometární prachové částice putují navzájem rovnoběžně, tak výsledné stopy meteorů se zdají jasně vybíhat z jediného bodu na obloze, z radiantu v souhvězdí hrdiny Persea. Efekt radiantu vzniká díky perspektivě, když se rovnoběžné stopy v dálce zdánlivě sbíhají. Bruenjes spočítal, že na kompozitním obrázku je 51 Perseid včetně jedné téměř stacionární. Meteorický roj Perseid tento rok vyvrcholí v časných ranních hodinách v pátek 12. srpna.

Štítky: Meteor, Perseidy, Meteorický roj, Shower radiant