Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. srpen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. srpen 2005

Hvězdy v NGC 300

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA / STScI), ESA, NASA

Jako zrnka písku na kosmické pláži jsou rozlišeny jednotlivé hvězdy ve velké spirální galaxii NGC 300 na tomto ostrém snímku z kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) dalekohledu Hubble Space Telescope. Vnitřní oblast galaxie na snímku má asi 7500 světelných let. V jejím středu je jasné, husté galaktické jádro obklopené rozvolněnou řadou tmavých prachových pásů smíchaných s hvězdami v galaktické rovině. NGC 300 se nachází ve vzdálenosti 6,5 miliónů světelných let a je součástí skupiny galaxií pojmenovaných podle jižního souhvězdí Sochaře (Sculptor). Hubblovu jedinečnou schopnost rozlišit v NGC 300 tak mnoho hvězd lze využít k vylepšování technik měření vzdáleností v extragalaktickém měřítku.

Štítky: Hvězdy, Spirální galaxie, Písek, NGC 300