Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. srpen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. srpen 2005

NGC 1 a NGC 2

Uznání a copyright: R Jay GaBany (Cosmotography.com)

Krásné mlhoviny, hvězdokupy a galaxie, které zdobí noční oblohu planety Země jsou často známy svým NGC číslem v katalogu New General Catalog. Tento dnes už klasický seznam vytvořil John Louis Emil Dreyer, pozoruhodný ředitel observatoře Armagh, od roku 1882 do roku 1916. NGC 2266 je například 2266 položka v jeho novém všeobecném katalogu mlhovin a hvězdokup. Současný astronom Jay GaBany si uvědomil, že "každá kniha má svou první stranu" a tak byl zvědavý, jak by mohla vypadat NGC 1 - našel ji i spolu s NGC 2 v souhvězdí Perseus. Na snímku nahoře jsou obě spirální galaxie o více méně typické velikosti (50-100 tisíc světelných let) v odhadovaných vzdálenostech přes 150 miliónů světelných let pro NGC 1 (nahoře) a asi dvojnásobek pro NGC 2. Řazení NGC je založeno na astronomické souřadné soustavě, takže tyto jinak nevýrazné spirály jsou jako první v NGC seznamu, protože jejich poloha na obloze odpovídá nejmenší rektascenzi v katalogu.

Štítky: Dreyer, Ngc1, Ngc2, New general catalog, Right ascension