Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2005

NGC 2266: Stará kupa z Nového všeobecného katalogu - New General Catalog

Uznání a copyright: Till Credner & Sven Kohle, Bonn University

Nový všeobecný katalog neboli v originále New General Catalog mlhovin a hvězdokup není tak nový. Byl vydán v roce 1888 jak pokus J. L. E. Dreyera konsolidovat práci astronomů Williama, Caroline a Johna Herschelových spolu s dalšími do jediného, užitečného, kompletního katalogu astronomických objevů a měření. Dreyerova práce byla úspěšná je je důležitá i dnes, jelikož tento slavný katalog i nadále uvozuje jasné kupy, galaxie i mlhoviny svou zkratkou "NGC". Vezměme si například hvězdokupu NGC 2266 (tedy položku číslo 2 266 v NGC kompilaci). Nachází se ve vzdálenosti asi 10 000 světelných let v souhvězdí Gemini a představují otevřenou neboli galaktickou hvězdokupu. Při stáří asi 1 miliarda let je NGC 2266 starou galaktickou kupou. Její vyvinutí červení obři jsou na tomto nádherném tříbarevném snímku dobře patrní.

Štítky: Katalog NGC, Ngc 2266, Galaktická kupa, Herschel, Dreyer