Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2005

Spirální galaxie s příčkou NGC 1300

Uznání: Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Velká, nádherná spirální galaxie s příčkou NGC 1300 leží ve vzdálenosti asi 70 miliónů světelných let na březích řeky Eridanus. Tento kompozitní pohled na skvostný vesmírný ostrov dalekohledem Hubble Space Telescope byl zveřejněn tento týden na schůzi Americké astronomické společnosti jako jeden z největších vůbec kdy pořízených snímků celé galaxie z Hubbla. NGC 1300 má přes 100 000 světelných let a Hubblovy obrázky ukazují výrazné podrobnosti dominantní centrální příčky a vznešených spirálních ramen. Bližší prohlídka samotného jádra této klasické spirály s příčkou ukazuje pozoruhodnou oblast se spirální strukturou, která napříč měří asi 3300 světelných let. Na rozdíl od jiných spirálních galaxií, včetně naší Mléčné dráhy, o NGC 1300 není v současnosti známo, zda obsahuje hmotnou centrální černou díru.

Štítky: Spirální galaxie, Spirála s příčkou, NGC 300

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.