Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. leden 2005

Infračervený Trifid

Uznání: J. Rho (SSC/Caltech), JPL-Caltech, NASA

Mlhovinu Trifid, neboli M20, lze snadno nalézt i malým dalekohledem jako dobře známý objekt v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Ale tam, kde obrázky ve viditelném světle ukazují mlhovinu rozdělenou do tří částí tmavými, zatmívajícími pásy prachu, tento pronikavý infračervený snímek ukazuje vlákna zářivého plynu a nově zrozené hvězdy. Okázalý pohled ve falešných barvách je laskavost Spitzerova kosmického dalekohledu. Astronomové použili data ze Spitzerova infračerveného snímku ke sčítání nově zrozených a embryonických hvězd, které se jinak mohou nacházet v zárodečném prachu a zářivých mračnech této spletité hvězdné porodnice. Trifid má asi 30 světelných let a leží pouhých 5500 světelných let daleko.

Štítky: Star-formation, Infračervený, M20, Trifid Nebula