Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2002

Mlhovina Trifid z AAO

Uznání a copyright: Anglo-Australian Observatory, Photograph by David Malin

Mlhovina Trifid je nevyslovitelně krásná a zároveň nepředstavitelně zmatená. Tato fotogenická mlhovina je také známá jako M20 a je viditelná dobrým triedrem v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Energetické procesy vznikání hvězd vytváří nejenom barvy, ale také chaos. Červeně zářící plyn je výsledkem vysokoenergetického světla, které naráží do mezihvězdného vodíku. Tmavá prachová vlákna, která protkávají M20 vznikala v atmosférách chladných obřích hvězd a ve troskách po explozích supernov. Nadále se zkoumá, které jasné mladé hvězdy rozžíhají modrou reflekční mlhovinu. Světlo z M20, které dnes vidíme ji opustilo možná před 3000 lety, přesná vzdálenost zůstává neznámá. Světlu to trvá napříč přes M20 50 let.

Štítky: Emisní mlhovina, Reflekční mlhovina, M20, Trifid Nebula

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.