Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2002

Thackerayho globule

Credit: Hubble Heritage Team (STScI/AURA), NASA

Na tomto podrobném snímku IC 2944, oblasti vznikajících jasných hvězd 5900 světelných let daleko v Kentauru, z dalekohledu Hubble Space Telescope tvoří siluety na hvězdy bohatá pole a zářící vodík spolu s hustými, neprůhlednými mračny mezihvězdného plynu a prachu. Největší z těchto tmavých globulí spatřil poprvé v roce 1950 jihoafrický astronom A. D. Thackeray a jde pravděpodobně o dva oddělené, ale překrývající se mraky, každý široký více jak jeden světelný rok. Oba mraky sice obsahují dohromady materiál ekvivalentní asi patnáctinásobku hmoty Slunce, ale zkolabují nakonec za vzniku hmotných hvězd? Ostré snímky z Hubblea spolu s dalšími údaji naznačují, že Thackerayho globule jsou porušené a rozvířené v důsledku intenzivního ultrafialového záření z mladých, horkých hvězd, které už zahřívají a dodávají energii jasné emisní mlhovině. O těchto a podobných tmavých globulích je známo, že jsou spojeny s dalšími hvězdotvornými oblastmi a mohou být nakonec svým nevlídným prostředím rozpuštěny jako kosmické hrudky másla na horké pánvi. Střechovitý tvar na snímku ohraničuje detektory Hubbleovi kamery WFPC2.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Tmavá mlhovina, Globule, Ic2944