Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2001

Galaktický střed s popisem

Uznání: W. Keel (U. Alabama, Tuscaloosa), Cerro Tololo, Chile

Obloha ve směru ke středu naší Galaxie je vyplněna širokou paletou nebeských zázraků. Mnohé jsou snadno vidět i triedrem. Mezi souhvězdí kolem galaktického středu patří Střelec (Sagittarius), Váhy (Libra), Štír (Scorpius), Štít (Scutum) a Hadonoš (Ophiuchus). Mezi mlhoviny patří Messierovy objekty M8, M16, M17, M20 a Mlhovina dýmka. Mezi otevřené hvězdokupy patří M6, M7, M18, M21, M23, M24, M25. Kulové hvězdokupy zahrnují M9, M22, M28, M54, M69, M70. A nezapomeňte na Baadeho okno. Klikněte na fotografii a dostanete nepopsanou verzi.

Štítky: Galaktický střed, Mlhoviny, Hvězdokupy

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA