Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2004

Triplet ve Střelci

Uznání a copyright: Robert Gendler

Při teleskopických toulkách souhvězdím Střelce (Sagittarius) a při pohledu ke středu naší galaxie Mléčné dráhy jsou častou zastávkou tyto tři jasné mlhoviny. Dvě z nich, mlhovinu vlevo nahoře od středu M8 a barevnou mlhovinu M20 dole vlevo, katalogizoval už kosmický turista 18. století Charles Messier. Třetí mlhovina NGC 6559 vpravo od M8 je od větší mlhoviny oddělená tmavým prachovým pásem. Všechny tři mlhoviny jsou hvězdnými porodnicemi ve vzdálenosti asi pět tisíc světelných let. Rozsáhlá, přes sto světelných let velká mlhovina M8 je též známá jako mlhovina Laguna, zatímco M20 má zase přízvisko Trifid. Dominantní červená barva emisní mlhoviny na této úchvatné digitální kompozici je způsobena zářícím vodíkem, který dostává energii od horkých, mladých hvězd. Kontrastní, modré odstíny, které jsou nejvýraznější u Trifidu a také u NGC 6559, jsou způsobovány prachem, který odráží světlo hvězd

Štítky: M8, M20, Ngc6559

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.