Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2003

Logaritmické spirály Isabel a M51

Uznání: Comparison and M51 image copyright Brian Lula; Hurricane Isabel, courtesy GHCC, NASA

Nepříjemně blízký hurikán Isabela (vlevo) a 30 miliónů světelných let vzdálená galaxie M51 nemají ve skutečnosti mnoho společného. Tak například, Isabela napříč měřila jen stovky mil, zatímco M51 (Vírová galaxie) má asi 50 000 světelných let, což je činí co do měřítka velmi nepodobnými, a to ani nezmiňujeme výrazně jiné fyzikální interakce, které řídí jejich vznik a vývoj. Ale i tak vypadají úžasně podobně, jelikož oba útvary předvádějí jednoduchý a krásný tvar matematické křivky známé jako logaritmická spirála, u níž vzdálenost od středu roste geometricky. Je také známá jako ekviangulární spirála, růstová spirála, Bernoulliho spirála nebo spira mirabilis a už od jejího objevu filosofem 17. století Descartem byli matematici fascinováni bohatými vlastnostmi této křivky. Tento abstraktní tvar se v přírodě překvapivě vyskytuje daleko více, než by naznačovalo výrazné vizuální porovnání nahoře. Logaritmická spirála například také popisuje uspořádání semen slunečnice, tvary mořských lastur a ... květák.

Štítky: Spirální galaxie, M51, Logarithmic spiral, Hurricane, Descartes