Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 2003

M33: Spirální galaxie v Trojúhelníku

Uznání a copyright: Robert Gendler

Tuto skvostnou, tváří přivrácenou spirální galaxii M33 hostí malé souhvězdí severní oblohy Trojúhelník (Triangulum). Jejími populárními jmény jsou galaxie Větrník nebo jen Galaxie v Trojúhelníku. Průměr M33 přesahuje 50 000 světelných let, což ji činí třetí největší galaxií v Místní skupině po Galaxii v Andromedě (M31) a naší vlastní Mléčné dráze. M33 je daleko asi 3 milióny světelných let od Mléčné dráhy, nachází se velice blízko Galaxie v Andromedě a pozorovatelé v obou těchto galaxiích by měly nádherný výhled na oba další velké spirální hvězdné systémy. Pohled z planety Země představuje tato ostrá mozaika M33 z 27 políček, krásně ukazuje modré hvězdokupy a růžové oblasti tvoření hvězd, které sledují volně zavinutá spirální ramena. Nejjasnější zde viditelnou oblastí tvoření hvězd je pórovitá NGC 604. Lze ji spatřit u obloukovitého ramena od středu galaxie vpravo nahoře. Podobně jako u M31, tak i u M33 pomohla řada dobře proměřených proměnných hvězd učinit tuto blízkou spirální galaxii kosmickým metrem ke stanovení měřítek vzdáleností Vesmíru.

Štítky: M31, Spirální galaxie, Místní skupina, M33