Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2002

M31: Galaxie Andromeda

Uznání a copyright: Robert Gendler

Andromeda je nejbližší velkou galaxií od naší vlastní Galaxie Mléčná dráha. O našé Galaxii se předpokládá, že se dost podobá Andromedě. Obě galaxie spolu dominují Místní skupině galaxií. Difuzní světlo z Andromedy způsobují stovky miliard hvězd se kterých se skládá. Několik jasných hvězd, které obklopují obraz Andromedy, jsou ve skutečnosti hvězdami naší Galaxie, které jsou daleko vpředu před objektem v pozadí. O Andromedě se často hovoří jako o M31, jelikož je 31. objektem v Messierově seznamu difuzních objektů na obloze. M31 je tak vzdálená, že to světlu trvá asi 2 milióny let, než k nám doletí. Přestože je M31 viditelná i bez přístrojů, tak snímek nahoře je digitální mozaikou 20 snímků pořízených malým dalekohledem. O M31 toho zůstává hodně neznámého, včetně toho jak střed získal dvě jádra.

Štítky: M31, Andromeda, Místní skupina

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích