Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2001

Jihozápadní Andromeda

Uznání a Copyright: Satoshi Miyazaki (NAOJ) et al., Suprime-Cam, Subaru Telescope, NOAJ

Tento nový kompozitní snímek jihozápadní oblasti M31 z dalekohledu Subaru ukazuje mnoho nikdy předtím nerozlišených hvězd, mlhovin a hvězdokup. Starší populace hvězd poblíž středu Andromedy způsobuje žlutou barvu viditelnou vlevo dole. Mladé modré hvězdy se nachází ve spirálních ramenech vpravo nahoře. Emisní mlhoviny jsou červené, otevřené hvězdokupy jsou modré a vinoucí se pruhy tmavého prachu zdůrazňují vířícího giganta. Asi 2.5 milionů světelných let vzdálená Andromeda a naše Mléčná dráha jsou největšími galaxiemi v Místní skupině galaxií. Pochopení M31 pomáhá astronomům porozumět naší vlastní Galaxii Mléčné dráze, jelikož jsou obě tak podobné.

Štítky: M31, Andromeda, Subaru

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce