Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. září 2001

Kdysi roztavený povch Venuše

Uznání: E. De Jong et al. (JPL), MIPL, Magellan Team, NASA

Pokud byste se podívali na Venuši radovýma očima, tak byste uviděli toto. Tato počítačová rekonstrukce povrchu Venuše byla vytvořena z údajů ze sondy Magellan. Magellan obíhal Venuši a využíval radaru pro mapování povrchu naší sousední planety mezi lety 1990 až 1994. Magellan nalezl mnoho zajímavých povrchových útvarů včetně velkých kruhovitých dómů, typicky 25 kilometrů napříč, jenž jsou zobrazeny nahoře. Předpokládá se, že dómy byly vytvořeny vulkanismem, i když přesný mechanismus zůstává neznámý. Venušin povrch je tak horký a nehostinný, že žádná povrchová sonda nevydržela více jak několik minut.

Štítky: NGC 3310, Starburst galaxy

39. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 25. 9. do 1. 10. 2023. Měsíc bude v úplňku. Večer je nejlépe pozorovatelný Saturn, který později doplňuje také jasný Jupiter. Ráno je kromě nepřehlédnutelné Venuše vidět také poměrně jasný Merkur. Aktivita Slunce je středně vysoká. Sonda OSIRIS-Rex doručila pouzdro se vzorky z planetky Bennu. Falcon 9 společnosti SpaceX zaznamenal 200. opakované použití a tři starty z jedné rampy v rozmezí 8 dnů. Československý kosmonaut Vladimír Remek se dožívá 75 let.

Zbytky supernovy v Plachtách