Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2000

Vesmírný ostrov Andromeda

Uznání a copyright: Robert Gendler

Jak daleko dohlédnete? Nejvzdálenějším objektem viditelným pouhým okem je M31, velká galaxie v Andromedě vzdálená asi dva milióny světelných let. Dokonce tak nesmírná spirální galaxie se bez dalekohledu zdá jako nevýznamná, slabá mlhovinka v souhvězdí Andromedy. Ale tato skvělá teleskopická digitální mozaika blízkého vesmírného ostrova zaznamenává jasné žluté jádro, tmavé propletence prachových pásů, nádherná modrá spirální ramena i hvězdokupy. Dnes i jenom příležitostní pozorovatelé oblohy mají povědomí, že je mnoho takových vzdálených galaxií jako je M31, tak astronomové podrobili tento fundamentální koncept vážné debatě teprve před 80 lety. Jsou tyto "spirální mlhoviny" jednoduše vně ležící součásti naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy nebo jsou to "vesmírné ostrovy" - vzdálené soustavy hvězd srovnatelné se samotnou Mléčnou dráhou? Toto byla ústřední otázka ve slavné debatě "Shapley-Curtis" v roce 1920, jež se později vyřešila pozorováními M31 ve prospěch Andromedy jako vesmírného ostrova.

Štítky: M31, Galaxie, Andromeda, Spirální galaxie