Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2000

Měsíc a hvězda v rentgenovém záření

Uznání: ROSAT Mission, MPE, ESA

Rentgenová hvězda mrká zpoza Měsíce před (vlevo) a po měsíčním zákrytu galaktického rentgenového zdroje s označením GX5-1. Snímek ve falešných barvách byl vytvořen z údajů oběžné observatoře ROSAT (ROentgen SATellite). Snímky ukazují vysokoenergetické rentgenové záření žlutě (většinou z GX5-1) a nízkoenergetické záření červeně (Měsícem odražené rentgenové záření ze Slunce). GX5-1 je binární soustava jež se skládá z neutronové hvězdy a doprovodné hvězdy jež vzájemně obíhají kolem těžiště soustavy. Plyn z vnější obálky doprovodné hvězdy padá na neutronovou hvězdu a akumuluje se v disku kolem ní. Materiál v disku klesá dolů do the gravitační studny neutronové hvězdy a posleze je konečně vržen na její povrch při procesu, jež vytváří obrovské teploty a generuje vysokoenergetické rentgenové záření.

Štítky: Měsíc, Rentgenové paprsky, Akreční disk, X-ray binary