Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. září 2000

IC 418: Mlhovina Spirograf

Uznání: R. Sahai (JPL) et al., Hubble Heritage Team (STScI/AURA), NASA

Co tvoří podivnou strukturu mlhoviny IC 418? Mlhovina se též nazývá Spirograf pro svou podobnost kresbám z cyklické kreslící pomůcky. Planetární mlhovina IC 418 vykazuje struktury, které nejsou dobře prostudovány. Možná, že se váží k chaotickým větrům z proměnné ústřední hvězdy, která nepředvídatelně mění jasnost během pár hodin. Navzdory tomu důkazy ukazují na to, že před pouhými pár milióny lety IC 418 byla pravděpodobně dobře prostudovanou hvězdou podobnou našemu Slunci. A před pouze několika tisíci lety byla IC 418 pravděpodobně červeným obrem. Po vyčerpání jaderného paliva začaly expandovat vnější obálky a zanechaly horké zbylé jádro odsouzené stát se bílým trpaslíkem, viditelným ve středu snímku. Světlo z centrálního jádra vybuzuje okolní atomy v mlhovině a ty pak září. IC 418 leží asi 2000 světelných let daleko a rozkládá se na 0.3 světelných let. Tento nedávno zveřejněný snímek ve falešných barvách pořízený kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope ukazuje neobvyklé podrobnosti.

Štítky: Planetární mlhovina, Spirograf, IC 418