Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2000

Obloha v blízkém infračerveném zážení

Uznání: E. L. Wright (UCLA), COBE, DIRBE, NASA

Byl tento snímek pořízen mimo naši Galaxie? Ne, je to kompozitní snímek pořízený na oběžné dráze Země, spolehlivě uvnitř naší Galaxie - Mléčné dráhy. Ve světle jenom trochu víc červeném než mohou lidské oči vidět - v "blízkém infračerveném" elektromagnetickém záření - vystupují disk a střed naší Galaxie a poskytují tak pohled podobný tomu jak bychom viděli naši Galaxii zvenku ve viditelném světle. Snímek družice COBE nahoře byl nedávno znovu zpracován na vyšší rozlišení a ukazuje červené hvězdy a prach v naší Galaxii superponovaný na slabou záři mnoha slabých hvězd ve vzdálených galaxiích. Ve tvaru písmene S probíhá přes střed snímku zvířetníkové světlo -- prach v naší vlastní Sluneční soustavě. Ve srovnání s oblohou v dalekém infračerveném světle je vidět jen málo Galaktického prachu. Dvě čmouhy dole vpravo jsou sousedící galaxie Velké a Malé Magellanovo mračno.

Štítky: Obloha, Infračervený