Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. duben 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. duben 2000

Cesta do středu Galaxie

Uznání: S. Price (AFRL/VSBC) et al., CBE, MSX, USAF

V klasickém díle science fiction Julese Vernea Cesta do středu Země, se profesor Hardwigg a jeho společníci setkávají s řadou podivných a vzrušujících divů. A jaké divy se nalézají v centru naší Galaxie? Nyní astronomové vědí o některých zvláštních objektech, které zde existují, jako rozsáhlá prachová oblaka, jasné mladé hvězdy, rotující plynové prstence, a dokonce i velké černé díry. Hodně je toho v galaktickém středu skryto pro náš pohled ve viditelném světle oblaky prachu a plynu, ale za ta je možno nahlédnout v jiných oborech elektromagnetického spektra. Zobrazený snímek oblasti galaktického jádra byl pořízen v infračerveném oboru v roce 1996 dalekohledem na palubě družice Midcourse Space Experiment. Samotný střed se objevuje jako jasná skvrnka zhruba v blízkosti středu snímku, jež má zorné pole kolem 1 stupně. Galaktický severní pól leží směrem nahoru. Snímek je ve falešných barvách - záření hvězd je modré, zatímco prach zeleně-šedý, s tendencí do ruda v chladnějších oblastech.

Štítky: Galaktický střed, Infračervený, Jules verne