Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. duben 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. duben 2000

Intenzivní tvorba hvězd v rentgenovém pohledu

Uznání: NASA/ CXC/ SAO/ PSU/ CMU

V rychlém tempu dochází k tvorbě hvězd v galaxii M82 -- galaxii s asi 10x vyšší rychlostí vzniku (a zániku) hmotných hvězd ve srovnání s naší Mléčnou dráhou. Hvězdné větry masívních hvězd a zášlehy z explozí supernov vytvořily rozpínající se oblak milión stupňů horkého plynu na snímku této nápadné galaxie s intenzívní tvorbou hvězd, pořízeném Chandra X-ray Observatory. Tento snímek ve falešných barvách dokonce rozlišil i jasné skvrnky, které jsou pravděpodobně pozůstatky supernov a jasnými rentgenovými dvojhvězdami. M82 je pozorována též jako rádiová galaxie a jasný kosmický infračervený zdroj. Orientace galaxie na snímcích pořízených v optickém oboru vedla k tomu, že dostala přezdívku Doutníková galaxie. Překotná tvorba hvězd v M82 byla pravděpodobně spuštena před pouhými 100 milióny lety při posledním ze série setkání s jinou velkou galaxií, M81.

Štítky: Star-formation, Rentgenový, M82