Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. duben 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. duben 2000

Supervítr z galaxie Cigareta

Uznání: FOCAS, Subaru 8.3-m Telescope, NAOJ

Co zapaluje galaxii Cigaretu? M82 stejně jako tato nepravidelná galaxie jsou známy tím, že s nimi zamíchal nedávný průchod kolem velké spirální galaxie M81. To ovšem plně nevysvětluje původ červeně zářícího, ven vyvrženého plynu. Nedávný důkaz naznačuje, že tento plyn je vyháněn kombinovanými větry částic z mnoha hvězd, jež dohromady vytvářejí galaktický "supervítr." Nedávno zveřejněná fotografie nahoře z nového dalekohledu Subaru zvýrazňuje specifickou červenou barvu silně emitovanou neutrálním vodíkem, jež podrobně zobrazuje vlákna tohoto plynu. Vlákna přesahují přes 10,000 světelných let. Galaxie Cigareta vzdálená 12 miliónů světelných let je nejjasnější galaxií na obloze v infračerveném světle a ve viditelném světle ji lze spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice - Ursa Major.

Štítky: Galaxie, M82, Supervítr