Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. leden 2000

Rentgenové záření ze středu Galaxie

Uznání: G.Garmire (PSU), F. Baganoff (MIT), et al., CXO, NASA

Výzkumem kvazarů a aktivních galaxií ve vzdáleném vesmíru došli astronomové k závěru, že většina galaxií má ve svém centru masivní černou díru. Vířící hvězdy a silné proměnné rádiové zdroje nabízí přesvědčivé důkazy, že dokonce i galaktické centrum naší vlastní Mléčné dráhy hostí takové bizardní objekty a to zhruba 30 tisíc světelných let daleko. Trvalo ale dlouho uvědomit si, že když se tam skrývají masivní černé díry, tak by také měly vytvářet rentgenové záření - které ovšem dříve nebylo identifikováno. Nyní byly možná nalezeny poměrně slabé chybějící rentgenové zdroje. S využitím citlivé observatoře Chandra astronomové pořídili tento rentgenový snímek středu Galaxie ve falešných barvách. Bílá skvrna ve středu ponořená do difuzního oblaku rentgenového horkého plynu odpovídá rentgenovému zdroji přesně v poloze silného rádiového zdroje a předpokládané černé díry. Na snímku v rozsahu deset světelných let ve vzdálenosti galaktického středu jsou též další rentgenové zdroje. Vzhledem k rádiové a rentgenové emisi generované padajícím materiálem do ústřední černé díry Mléčné dráhy se předpokládá její hmotnost přes 2 milióny sluncí.

Štítky: Galaktický střed, Rentgenový, Černá díra