Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2000

Okolo pluje velká černá díra ...

Uznání: David H. Bennett (Notre Dame) et al., WFPC2, HST, NASA

Černá díra tiše pluje vesmírem. Je nějaký způsob jak se o tom dovědět ? Až do minulého týdne všechny objekty, které by mohly být černými děrami v naší Galaxii byly částí binárních hvězdných soustav. Podle hypotézy v těchto případech plyn z doprovodné složky víří kolem černé díry, zahřívá se a emituje rentgenové záření před tím než spadne dovnitř. Minulý týden byla ale zveřejněna analýza tajemně tmavého objektu, který se pohybuje před vzdálenou hvězdou pozadí a dramaticky zvětšuje světlo této hvězdy jevem gravitační čočky jak je zobrazeno nahoře. Vysoká hmotnost a nízká úroveň světla této podivné čočky dávají astronomům tušit, že právě detekovali osamělou černou díru o hmotnosti šest krát větší jak Slunce. Samotná existence izolovaných černých děr není překvapením, protože by měly být konečným produktem jader masivních hvězd.

Štítky: Galaxie, Černá díra, Zobrazení gravitační čočkou