Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2000

NGC 7635: Bublinová mlhovina

Uznání: Donald Walter (SCSU) et al., WFPC2, HST, NASA

Co vytvořilo tuto obrovskou vesmírnou bublinu? Masivní hvězda, která je nejenon jasná a modrá, ale také emituje rychlý hvězdný vítr složený z ionizovaného plynu. Bublinová mlhovina je ve skutečnosti nejmenší ze tří bublin obklopujících masivní hvězdu BD+602522 a je částí gigantické sítě bublin S162 vytvořené i s pomocí dalších masivních hvězd. Rychle se pohybující plyn rozpíná BD+602522 a vytlačuje okolní řídký plyn do obálky. Energetické světlo hvězdy pak ionizuje obálku a způsobuje tak záři. Snímek nahoře, který pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope a byl zveřejněn minulý týden, ukazuje spoustu podrobností. Bublinové mlhoviny jež nebyly doposud vidět a hodně z nich doposud nejsou pochopeny. Mlhovina též známá jako NGC 7635 má napříč 6 světelných let a je vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Kasiopei.

Štítky: Emisní mlhovina, Molekulární mračno