Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2000

NGC 7635: Bublinová mlhovina

Uznání: Donald Walter (SCSU) et al., WFPC2, HST, NASA

Co vytvořilo tuto obrovskou vesmírnou bublinu? Masivní hvězda, která je nejenon jasná a modrá, ale také emituje rychlý hvězdný vítr složený z ionizovaného plynu. Bublinová mlhovina je ve skutečnosti nejmenší ze tří bublin obklopujících masivní hvězdu BD+602522 a je částí gigantické sítě bublin S162 vytvořené i s pomocí dalších masivních hvězd. Rychle se pohybující plyn rozpíná BD+602522 a vytlačuje okolní řídký plyn do obálky. Energetické světlo hvězdy pak ionizuje obálku a způsobuje tak záři. Snímek nahoře, který pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope a byl zveřejněn minulý týden, ukazuje spoustu podrobností. Bublinové mlhoviny jež nebyly doposud vidět a hodně z nich doposud nejsou pochopeny. Mlhovina též známá jako NGC 7635 má napříč 6 světelných let a je vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Kasiopei.

Štítky: Emisní mlhovina, Molekulární mračno

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.