Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červen 1999

Obálky ve Vaječné mlhovině

Uznání: R. Thompson (U. Arizona) et al., NICMOS, HST, NASA

Vaječná mlhovina se rozšlehává. Podobně jako si kuřátka proklovávají svou cestu z vajíček, tak hvězda ve středu Vaječné mlhoviny odhazuje pryč obálky plynu a prachu a pomalu se transformuje do bílého trpaslíka. Snímek nahoře pořídila nově instalovaný přístroj Near Infrared Camera Multi-Object Spectrometer (NICMOS) na palubě kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope. Hvězdu nyní obklopuje tlustý prstenec prachu skrze který uniká plyn obálky. Nově vypuzené plynné obálky unikají v paprscích jak lze vidět na původním snímku z HST a na snímku nahoře. Tento infračervený snímek je ve falešných barvách aby zvýraznil dva odlišné typy emise. Červené světlo reprezentuje horký vodíkový plyn zahřátý kolizemi expandujích obálek. Modré světlo reprezentuje světlo z centrální hvězdy odražené prachem v mlhovině. Světlu trvá asi 3000 let než k nám přiletí z Vaječné mlhoviny, jež stokrát větší jak naše Sluneční soustava.

Štítky: Sluneční soustava, Slunce, Prach