Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. listopad 1999

Rentgenové záření obří galaxie

Uznání: NASA/ CXC/ SAO

Nejedla tato galaxie příliš? Obří eliptická galaxie 3C295 vzdálená 5 miliard světelných roků je ohromným zdrojem energie na rádiových vlnových délkách. Jasné chomáče rentgenové emise jsou viditelné také v centrální oblasti snímku ve falešných barvách pořízeném observatoří Chandra. Rentgenová a rádiová emise je považována za výsledek explozivní události, která byla spuštěna, když příliš mnoho materiálu proudilo na superhmotnou černou díru v jádru obří galaxie. Navíc snímek pořízený Chandrou krásně odhaluje rozsáhlý oblak plynu o teplotě 50 miliónů stupňů, který obklopuje 3C295. V tomto oblaku je ukryta kupa asi 100 galaxií, které jsou příliš chladné na to, aby mohly být zachyceny na rentgenovém snímku. Rentgenový horký oblak o průměru kolem 2 miliónů světelných roků obsahuje sám dostatek materiálu ke stvoření dalších 1000 galaxií, což řadí kupu i oblak mezi nejhmotnější objekty ve vesmíru. Rentgenová data ale ukazují, že zde není pozorován dostatek hmoty na to, aby gravitací udržela oblak a kupu pohromadě, což naznačuje přítomnost velkého množství temné hmoty.

Štítky: Aktivní galaxie, Rentgenové paprsky, Kupa galaxií