Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. leden 2000

R jako Andromeda

Uznání: S. Murray, M. Garcia, et al., (CfA) SAO, CXO, NASA

Velká nádherná spirální galaxie vzdálená 2 milióny světelných let - Andromeda (M31) - byla dlouho předkládána jako obraz naší Mléčné dráhy, jako vzdálené zrcadlo naší vlastní galaxie. V šedesátých letech dvacátého století britská sci-fi série "A For Andromeda" dokonce postulovala, že je domovem jiné technologické civilizace, která by mohla s námi komunikovat. S použitím nových pozorovacích možností rentgenového dalekohledu Chandra na oběžné dráze astronomové nyní zobrazili střed našeho téměř dvojčete vesmírného ostrovu a našli důkaz objektů tak bizardních, že by udělaly dojem na hodně jak spisovatelů tak i čtenářů science fiction z šedesátých let. Podobně jako Mléčná dráha i galaktické centrum Andromedy je domovem rentgenových zdrojů charakteristických pro černou díru o hmotnosti miliónu nebo více sluncí. Nahoře je vidět rentgenový snímek ve falešných barvách, který zobrazuje několik rentgenových zdrojů, asi jde o rentgenové binární hvězdy ve středové oblasti, jako žlutavé body. Modrý zdroj umístěný vpravo od galaktického středu odpovídá poloze předpokládané masivní černé díry. Rentgenové záření vzniká, jak materiál padá do černé díry a odhady z rentgenových dat ukazují, že středový zdroj Andromedy je překvapivě studený - jen kolem miliónu stupňů ve srovnání s deseti milióny stupňů pro rentgenové dvojhvězdy v Andromedě.

Štítky: M31, Galaktický střed, Rentgenový, Černá díra