Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. květen 2000

Polární záře před bouří

Uznání a copyright: Jan Curtis (U. Alaska), ACRC

Začátek dubna přinesl jednu z nejintenzivnějších aurorálních bouří v tomto desetiletí. Polární záře z 6.dubna byla označena za největší viditelnou na Zemi od roku 1989 a byla vidět po celé Evropě a většině Severní Ameriky. Ten den očekávalo mnoho pozorovatelů spatřit vzácnou konstelaci planet a tak dostali ještě odměnu navíc. Hodně byly zaznamenány polární záře s poměrně neobvyklou červenou barvou. Polární záře nahoře pozorovaná za soumraku nad Aljaškou vykazovala mnohem typičtější zelenou záři. Nad stromy a budovami je superponován obrovský aurorální prstenec. Aurorální aktivita se odehrává ve vysoké zemské atmosféře a je přímým důsledkem bouří na našem Slunci. Ze Slunce proudí obrovské spršky nabitých částic a jejich malá část je zachycena zemským magnetickým polem do atmosféry, kde naráží na atomy a způsobuje záři oblohy. Částice jsou neškodné pro lidi na povrchu Země, ale působí potíže družicím nahoře na oběžné dráze.

Štítky: Zemská atmosféra, Polární záře

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.