Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2000

Sluneční kometa

Uznání: LASCO, SOHO Consortium, NRL, ESA, NASA

Tuto sluneční kometu "Sungrazer" dopadající k naplnění ohnivého osudu zaznamenal koronograf LASCO - Large Angle Spectrometric COronagraph na sondě SOHO 23.prosince 1996. LASCO používá zákrytový disk jež je částečně viditelný vpravo dole k odclonění jinak nesmírně přezařujícího slunečního disku a tak umožňuje zobrazit vnitřních 5 milionů mil (8 mil.km) poměrně slabé korony. U komety je vidět její koma jež vstupuje do jasné rovníkové oblasti slunečního větru (orientován svisle). Skvrny a body na snímku jsou hvězdy pozadí a kamerové proudy způsobené nabitými částicemi. Družice SOHO vyslaná do vesmíru k trvalému sledování Slunce zaznamenala 7 komet v těsné blízkosti Slunce. Za základě rozboru jejich drah se zdá, že patří do rodiny komet vytvořených postupnými rozpady z jedné velké mateřské komety, jež prošla velmi blízko Slunce ve 12.století. Jasná kometa z roku 1965 Ikeya-Seki byla též členem rodiny slunečních komet přibližujících se až na 400,000 mil (640 000km) od slunečního povrchu. Při průchodu v takové blízkosti Slunce jsou sluneční komety podrobeny destruktivním slapovým silám a intenzivnímu slunečnímu zahřívání. Tato kometa známá jako SOHO 6 nepřežila.

Štítky: Kometa, Lízač Slunce