Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. duben 2002

Galaxie není kometa

Uznání a copyright: Juan Carlos Casado

Tato nádherný portrét komety a galaxie byl pořízen 5.dubna na obloze nad Východními Pyrenejemi poblíž Figueres ve Španělsku. K zachycení předpovězené konjunkce jasné komety Ikeya-Zhang (vpravo) a galaxie v Andromedě (vlevo) použil astrofotograf Juan Carlos Casado z místa položeného 1100 metrů nad mořem časové pointované expozice na rychlý film a teleskopický objektiv. Tato úžasná nebeská scéna by byla také zadostiučiněním pro významého lovce komet 18. století Charlese Messiera. Když Mesier hledal ve Francii na obloze komety, tak pečlivě katalogizoval polohy věcí, které byly rozplizlé a kometám se podobaly, ale nepohybovaly se vůči hvězdám v pozadí a tak definitivně kometami nebyly. Galaxie v Andromedě, též známá jako M31, je 31. objekt v jeho slavném katalogu nekomet. Nekometání objekt číslo 110, pozdní přírustek Mesierova katalogu, je jedna z malých satelitních galaxiií Galaxie v Andromedě a lze ji spatřit hned pod M31. Naše soudobé znalosti praví, že Galaxie v Andromedě je velká spirální galaxie vzdálená asi 2 milióny světelných let. Fotogenická kometa Ikeya-Zhang je nyní vzdálená asi 80 miliónů kilometrů od planety Země a je na ni nádherný pohled na časné ranní obloze.

Štítky: M31, Charles messier, Comet Ikeya-Zhang, Andromeda galaxy, M110